Jako kluczowy podzespół w samochodzie, niewątpliwie sprzęgło powinno być szczególnie uważnie kontrolowane. Rzecz w tym, aby każda najmniejsza awaria czy niesprawność została w porę wykryta. Szybka interwencja często pozwala uratować sprzęgło przed koniecznością wymiany. Przeprowadza się wtedy regenerację bądź też ewentualnie wymienia się tylko pojedyncze części sprzęgła. Czasami natomiast wystarczające okazuje się odpowietrzenie płynu hamulcowego, który odgrywa istotne role nie tylko w układzie hamulcowym, ale również w układzie sprzęgła.
Sygnały zużycia sprzęgła
Kiedy sprzęgło ulega zużyciu i wymaga wymiany? Niektórzy twierdzą, że nie prędzej niż po przejechaniu 200 tys. kilometrów, inni natomiast zalecają wymianę już po 80-100 tysiącach przejechanych kilometrów. W rzeczywistości jednak bywa po prostu bardzo różnie i nie sposób przewidzieć, kiedy wymiana będzie koniecznością. Dlatego też sprzęgło powinno być regularnie poddawane przeglądom. Kierowca powinien także podczas codziennej jazdy obserwować zachowanie sprzęgła. Jeżeli jest ono już nadmiernie zużyte, widoczne będą pewne objawy.
Jednym z najczęstszych objawów zużycia sprzęgła jest charakterystyczny szum, który usłyszeć można za każdy razem, gdy puszcza się pedał sprzęgła. Ustępuje on zaraz po tym, gdy noga zostanie zdjęta ze sprzęgła. Ponadto, może się również pojawić zapach spalenizny. Jest to efekt całkowitego zużycia okładziny pokrywającej powierzchnię łożyska.
Zapowietrzenie płynu hamulcowego
Co wspólnego mają płyn hamulcowy i sprzęgło? Okazuje się, że ten płyn samochodowy wykorzystywany jest nie tylko w układzie hamulcowym, ale również w układzie sprzęgła. Dlatego też zapowietrzenie płynu hamulcowego to także problem dla sprzęgła. Jakie są objawy zapowietrzenia płynu hamulcowego? Jednym z nich może być problem z odskakiwanie sprzęgła. Ponadto, niemożliwe może się okazać przerzucenie biegu pomimo wciśnięcia sprzęgła. Oczywiście wymienione objawy mogą również być sygnałami poważnych awarii sprzęgła. Dlatego w przypadku wykrycia tego typu problemów należy jak najszybciej sprawdzić, czy w płynie hamulcowym znajduje się powietrze. Jeśli go tam nie ma, należy oddać samochód do warsztatu, gdyż prawdopodobnie problem tkwi w czymś innym i być może konieczna będzie wymiana sprzęgła. Wysokiej jakości komplety sprzęgła znaleźć można na stronie Nowesprzegla.pl. Jednak w przypadku gdy jedynym problemem jest powietrze w płynie hamulcowym, pozostaje przeprowadzić odpowietrzenie. Jest to stosunkowo prosta czynność, którą można przeprowadzić samodzielnie, bez pomocy mechanika.