Jak często wymieniać płyn w chłodnicy

Wielu kierowców zapomina o okresowej wymianie płynu chłodniczego, co w konsekwencji prowadzi do stopniowego zapychania układu, ograniczenia przepływu i pogorszenia skuteczności chłodzenia silnika. Zgodnie z zaleceniami producentów płyny chłodnicze, w zależności od składu, należy wymieniać co 2 lub 5 lat, ewentualnie wcześniej, po przejechaniu sugerowanej liczby kilometrów. Dla dobrej jakości płynów, takich jak płyn chłodniczy K2 Kuler jest to 250 tys. km przebiegu.

Rodzaje płynów do samochodowych chłodnic

Najskuteczniejszym czynnikiem chłodniczym jest woda. Jednak ze względu na łatwość zamarzania, nie jest to produkt polecany w eksploatacji samochodów użytkowanych w klimacie umiarkowanym. Poza tym w wodzie znajduje się wiele minerałów odpowiedzialnych za powstawanie kamienia. Oczywiście można stosować wodę demineralizowaną, ale ze względu na ryzyko zamarznięcia i rozsadzenia układu, a także z uwagi na możliwość korodowania chłodnic, nie jest to zalecane. Dlatego w naszym klimacie stosuje się specjalne rodzaje chłodziw z dodatkami inhibitorów korozji, na bazie glikolu etylenowego i propylenowego. Dla przykładu płyn chłodniczy K2 Kuler zawiera w swoim składzie pakiet inhibitorów karboksylowych, inhibitorów korozji oraz substancji zapobiegających pienieniu.

Aktualnie na rynku dostępne są trzy główne kategorie płynów chłodniczych – IAT, OAT i HOAT. Płyny kategorii pierwszej (IAT) zawierają związki nieorganiczne, a kategorii drugiej (OAT) organiczne. Dlatego sugerowany czas eksploatacji tych pierwszych to dwa lata, a tych drugich to aż pięć lat. Płyny typu trzeciego (HOAT) zawierają mieszankę związków organicznych i nieorganicznych. To płyny do aluminiowych chłodnic. Ich trwałość to około 5 lat. Płyn chłodniczy K2 Kuler klasyfikowany jest jako płyn uniwersalny o trwałości do 5 lat lub przebiegu do 250 tys. km.

Wymiana płynu chłodniczego i dolewki

Regularna wymiana płynu to mniejsze ryzyko powstawania osadów i stopniowego zapychania się chłodnicy. Gdy w układzie pojawi się wyciek lub z innego powodu dojdzie do odparowania części płynu, należy go uzupełnić, stosując ten sam produkt, dolewając niewielką ilość wody destylowanej lub produktu uniwersalnego. Warto pamiętać, że płyny chłodnicze K2 Kuler mogą być mieszane z wszystkimi innymi płynami o przedłużonej żywotności, niezależnie od ich koloru. Dolewanie uniwersalnych płynów chłodniczych K2, specjalnych koncentratów lub wody destylowanej (niewielkiej ilości), nie będzie miało negatywnego wpływu na układ chłodniczy auta, a pozwoli zminimalizować ryzyko awarii związane ze zbyt małą ilością chłodziwa.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here